حجت الاسلام والمسلمین فرحزاد.خوش بینی به خدا

حجت الاسلام والمسلمین فرحزاد.خوش بینی به خدا

یکی از عوامل استجابت دعا خوش بین بودن به خدا است .در دعای مسجد کوفه داریم : خدایا من عود به گناه می کنم و تو عود به مغفرت می کنی . یعنی آنقدر به خدا خوش بین است که می گوید تو خدای خوبی هستی هرچقدر که من گناه کرده ام . بدبینی یکی از بدترین گناهان کبیره است .ما باید نسبت به خودمان بدبین باشیم ولی نباید نسبت به خدا بدبین باشیم . زیرا بدبنیی به خدا انسان را به جهنم می برد و خوش بینی به خدا انسان را به کارهای خیر می کشاند و پایان کار انسان را ختم به خیر می کند. در بین دعاهای ما خوش بینی موج می زند . مرحوم علامه مجلسی می فرماید که دعای کمیل یکی از دعاهایی است که امیرالمومنین به اصحاب خاص خودش کمیل یاد داده است و در شب نیمه ی شعبان و شب های جمعه خواندن این دعا مستحب است البته می توان آن را در مواقع دیگر هم خواند .این دعا برای دفع اعداء و گشایش روزی و برای آمرزش گناهان مفید است . الهی و ربی من لی غیرک : خدایا من جز تو کسی را ندارم .در این دعا خوش بینی ما به خدا زیاد است . در اوایل دعا داریم : خدایا تو بالاتر از این هستی که کسی را که تربیت کردی ضایع کنی ،کسی را که نزدیک کردی دور بکنی ، کسی را که پناه دادی طرد بکنی ،ای خدای من ، کاش من می دانستم که آیا آن بنده هایی که سر به سجده ی تو گذاشته اند می سوزانی ؟ زبانی که به توحید تو گشوده شده است به آتش غضب خودت می سوزانی؟ در آخر        می فرماید : ای خدای با کرامت و کریم ، من چنین گمانی به تو ندارم ،گمان من این است که ما را می بخشی و می آمرزی . خوش بینی به اعمال ما جهت می دهد. کسی که خوش بین است و خلاف خوش بینی عمل می کند پایان کارش درست نیست مگر اینکه خوش بینی در قلب او جای باز کند و او به دنبالش برود. خدا خیر ما را می خواهد . اگر ما خدا را باور کنیم و معرفت و محبت خدا در دل ما بیاید، این معرفت را به سوی خدا خواهد کشاند . دید و بینش ما خیلی مهم است . اگر کسی عینک دودی بزند همه چیز را سیاه می بیند ولی اگر کسی عینک سفید به چشم بزند همه چیز را سفید می بیند. ما باید بدبینی نسبت به خدا را از دل مان دور کنیم . ما نباید با بدبینی به خدا نسبت های بد بدهیم مثلا بگوییم خدا به ما جفا کرده است یا ما را نمی آمرزد یا دعای من را مستجاب نمی کند یا رزق من را نمی دهد .

یکی از اعرابی به خدمت پیامبر آمد و بقچه ای را باز کرد که در آن یک پرنده با چند تا جوجه در آن بود . اعرابی گفت : وقتی من به خدمت شما می آمدم از بیابان عبور می کردم ،این جوجه هایش را دیدم و گفتم که شاید اینها از گرسنگی بمیرند بخاطر همین این جوجه ها را با خودم آوردم . در راه پرنده ای بالای سر ما حرکت می کرد .من فهمیدم که این مادر جوجه هاست و ما را رها نمی کرد .من این بقچه را باز کردم و پرنده وسط این جوجه ها نشست که همراه جوجه باشد زیرا طاقت دوری جوجه هایش را نداشت . پیامبر فرمود: خدای مهربان نسبت به بنده هایش هزار برابر از این پرنده به جوجه هایش مهربانتر است . اگر ما چنین خدایی را باور کنیم تمام مشکلات ما حل می شود.منشا همه ی محبت ها خداست بشرط اینکه ما از آن بهره بگیریم و استفاده بکنیم . پیامبر فرمود : رحمت خدا صد قسمت است ، خدا یک قسمت از صد قسمت را در دنیا ظاهر کرده است ،بقیه ی آن در قیامت ظاهر خواهد شد . اهل عرفان نود و نه تای دیگر را در دنیا کشف و باور می کنند . اگر کسی آنرا باور کرد دیگر حتی فکر گناه هم در ذهنش نمی آید . ما باید با کمند توبه و شفاعت افراد را از جهنم بیرون بیاوریم و به بهشت ببریم . روایت داریم : خداوند آنقدر در قیامت رحمتش را می گستراند که حتی ابلیس هم در رحمت خدا طمع می کند. امام رضا(ع)  می فرماید : گمان خودت را به خدا نیکو کن زیرا خدا می فرماید که من در نزد گمان تو هستم ، اگر گمان تو خیر است رفتار من هم خیر است و اگر گمان تو شر باشد رفتار من هم شر خواهد بود .

با خوش بینی به خدا اعمال ما پذیرفته می شود . کسی که نماز را با خوش بینی نسبت به خدا می خواند و می گوید که انشاءالله خدا نماز من را قبول می کند ، قطعا خدا نماز او را بالا می برد و کسی که می گوید خدا نماز من را قبول نمی کند، قطعا نماز او بالا نمی رود.

آنکه قصدش از خریدن سود نیست ،هیچ قلبی نزد او مردود نیست . خدا جنس های قلابی را هم بر می دارد . چوپانی خیلی تند نماز می خواند و می گفت که من می خواهم به خدا بگویم که من یاغی نیستم . نماز همان است که پسر ابوطالب خواند و مگرخدا چنین نمازی را در خواب ببیند که تیر از پای او در آوردند و او متوجه نشد . ما در حد توان خودمان نماز می خوانیم . چون خدا قصدش سود نیست پس این نمازهای ما را هم می پذیرد . خدا به داود فرمود که من خلق کرده ام که سود برسانم ، من خلق نکرده ام که سود ببرم .در مثنوی داریم : من نکردم خلق  تا سودی کنم بلکه تا بر بندگان جودی کنم ، گر نماز و روزه ای فرموده ام ره به سوی خویشتن بنموده ام :اگر من دستوری داده ام بخاطر این است که راهی باشد تا تو به طرف من بیایی . مثلا دونفر گناهکار، گناه می کنند. یکی می گوید که انشاءالله خدا من را می آمرزد و یکی می گوید که خدا به من عنایت نمی کند و خدا من را طرد کرده است . اولی راه را باز می کند و دومی راه را می بندد . اگر ما از بخشش صحبت می کنیم این نباید بهانه ای برای گناه باشد. اگر اهل بیت ما را شفاعت می کنند آیا اجازه ی گناه کردن به ما داده اند ؟ یا داریم که اشک بر امام حسین (ع) گناهان را پاک    می کند، آیا این مجوزی برای گناه کردن است ؟ معنای این روایت ها این است که اگر شما زمین خوردید خوش بین باشید و خدا دست شما را می گیرد. امام صادق (ع) می فرماید : خوش بینی به خدا این است که ما فقط به خداخوش بین باشیم و بر غیر خدا تکیه نکنیم ، از گناه خودت بترس .

بدبینی انسان را به یاس و ناامیدی می کشاند. ما باید فرد گناهکار را امیدوار به توبه ،مغفرت و شفاعت بکنیم .

بعضی ها می گویند که دل ما پاک است و دیگر نیازی به عبادات نیست، این هم درست نیست . دل پاک علائمی دارد. خوش بینی به خدا یعنی اینکه انسان از گناهش بترسد. ظن یعنی گمان و گمان صددرصد نیست. شک پنجاه درصد است و از پنجاه به بالا و زیر هشتاد درصد گمان است. ما احتمال قوی می دهیم که خدا ما را می بخشد ولی صد درصد      نمی گوییم. کسی که عمری عبادت بکند با کسی که عمری گناه کرده و بعد توبه بکند مساوی نیستند . اینها در یک مقام نیستند . کسی که گناه نمی کند مرتبه ی بالاتر از کسی است که گناه می کند و برمی گردد . در دعای ابوحمزه داریم : خدا قطعا به این وعده عمل می کند .

سوال – آیات سوره نبأ را توضیح بفرمایید.

پاسخ – پیامبر فرمود : ذکر صلوات هم عالم برزخ را نورانی می کند و هم در قیامت  نور می دهد و هم انسان را بهشت نورانی می کند .

اولین آیه می فرماید: از خبر بزرگ سوال می کنند،این اختلاف است ،بزودی خواهند دانست. مفسرین خبر مهم را قیامت می دانند . بعضی می گویند : نبأ عظیم توحید، معاد ،نبوت ،عدل و قیامت است . بعضی می فرمایند خبر بزرگ ولایت علی(ع)  است .

سوال – در مورد حضرت فاطمه (س )توضیحاتی بفرمایید .

پاسخ – هم شهادت وهم ولادت حضرت فاطمه در ماه جمادی الثانی است. خوب است که ما تبلیغ  بیشتری در مورد رفتار و شیوه ی زندگی این بانو بکنیم. همان طور که ما شهادت حضرت را با عظمت برگزار می کنیم باید تولد حضرت را هم با شکوه جشن بگیریم.      می گویند بین شادی ها و غم های ما موازنه نیست . مثلا ما برای امام حسین (ع) دو ماه عزاداری می کنیم ولی برای میلاد ایشان یک شب جشن می گیریم . خوب است که ما برای تولد حضرت ده شب جشن بگیریم . در بعضی از جشن ها عزاداری می کنند که این درست نیست ولی در جشن امام حسین (ع) قطره ی اشکلی هم ریخته می شود که این استثنا است .

یکی از فضایل حضرت زهرا این است که ایشان خواسته ای بزرگ از خدا طلب          می کردند. بلال حبشی و سلمان نزد پیامبر آمدند و گفتند که ما می خواهیم در مورد فضایل دخترتان بدانیم .چهره ی حضرت شاد شد و فرمودند : وقتی در روز قیامت دخترم وارد محشر می شود سوار بر شتری از ناقه ی نور است که هیچ کس با این سیاق از محشر عبور نمی کند و زمان این ناقه به دست امیرالمومنین است و طرف راست این ناقه جبرئیل و طرف چپ این ناقه میکائیل است . امام حسن(ع) و امام حسین (ع) هم پشت سراین شتر حرکت می کنند . خدا هم نگهبان این مرکب و صاحب مرکب است . خدا ندا می کند : ای خلائقی که در محشر هستید چشم هایتان را ببندید ( شاید بستن چشم ها بخاطر این باشد که کسی تحمل نور فاطمه را ندارد )، خدا مبلغ و مروج این بانو است . نام این بانو فاطمه است ، مادر حسن و حسین و همسر علی است . وقتی ایشان وارد بهشت می شوند می فرماید : شکر می کنم خدایی را که ناراحتی و خوشی ها را از ما برد . بعد ندا می رسد: ای فاطمه ، ازمن درخواستی بکن و هر چه بخواهی من به تو عطا می کنم و آرزوی تو را برآورده   می کنم . حضرت زهرا می فرماید : خدایا آرزوی من توهستی و تو برتر و بالاتر از آرزوی من هستی ولی من یک خواسته دارم و خواسته ی من این است که دوستان من را به آتش غضب خودت نسوزانی . خدا می فرماید که دو هزار سال قبل از خلقت آسمان و زمین ،من به خودم قسم خوردم که دوستان فاطمه را به آتش غضبم نسوزانم .

 

سوال – جمع بندی در مورد خوش بینی به خدا و فال خوب زدن بفرمایید .

پاسخ – کسی که خوش بین است این انگیزه ای می شود که به طرف خوبی ها برود. اگر ما به میزبانی بدبین باشیم ،دوست نداریم او را ببینیم و این باعث برگشت می شود. پیامبر فرمود :بدبینی به خدا از بزرگترین گناهان کبیره است و بهای خوش بینی به خدا بهشت است .خوش بینی ،امید و آرامش می آورد و ما را به سمت خوبی ها می کشاند و بدبینی  یاس و ناامیدی و دوری از خدا را در پی دارد .درجلد سوم کتاب کافی حدیثی از امام باقر (ع) داریم :در کتاب امیرالمومنین یافتیم که پیامبر روی منبر این را فرمودند: قسم به خدایی که جز او نیست، (قسم خوردن مکروه است ولی وقتی پیامبر می خواهد مسئله ی ای جا بیفتد، این کار را می کند)خدا به هیچ مومنی خیر دنیا و آخرت نصیب نمی کند مگر به سه چیز :امید و حُسن ظن به خدا ، خوش اخلاقی و غیبت نکردن. به خدا قسم مومنی را خدا عذاب نمی کند مگر اینکه به خدا بدبین باشد و نسبت به امید خدا کوتاه بیاید .حضرت امیرالمومنین می فرماید : اگر کسی به شما گمان خوبی دارد، تو آن گمان را تصدیق بکن .اخلاق در خانواده ها خیلی مهم است و باید روی آن بحث بشود.پیامبر فرمود که من بر دین آسانی مبعوث شدم .سعد بن معاذ با اینکه مجاهد راه خدا بود ولی چون درخانه بد اخلاق بود فشار قبر داشت .پیامبر می فرماید : خدا با کرامت است و حیا می کند از اینکه بنده ای به او امید بسته باشد و خدا خلاف آن با بنده اش رفتار کند .شما هرچه می توانید خوش بین باشید و به سوی خدا رغبت داشته باشید. در روایت داریم که وقتی فال بد به ذهن شما      می آید به آنها اهمیت ندهید و آنرا رها کنید و به خدا توکل کنید. تلقین بسیار موثر است. خیلی از بلاها معلق است اگر ما فال خوب بزنیم آن بلا رفع می شود. تلقین کردن در روحیه دادن به بیمار خیلی موثر است و این الان در روانشناسی ثابت شده است .ما با باور و خیال های بد و خوب زندگی می کنیم. تلقین روی مرده اثر دارد. در هنگام دفن میت مستحب است که شانه های او را تکان  بدهند و برای او تلقین بخوانند و بگویند که خوب خدا و پیامبری داشتی. به قول مرحوم حاج آقا دولابی :ما می توانیم تا زنده هستیم به یکدیگر تلقین کنیم که خوب خدا و پیامبری و قرآنی و امامانی داریم .تلقین دیگر بعد از این است که میت را دفن می کنند ، یکی از نزدیکان میت در کنار قبر می ماند و تلقین را برای مرده با صدای بلند می خواند .معمولا بعد از دفن عالم برزخ شروع می شود.در تلقین داریم که اگر دو تا فرشته ی مقرب آمدند نترس و.....در روایت داریم که نکیر و منکر از میت می پرسند که خدای تو کیست ، پیامبر تو کیست و دوازده امام تو چه کسانی هستند و از بالا به او تلقین می کنند و دو فرشته می روند و اگر از اول عذابی بر میت نباشد تا آخر عذابی بر میت نخواهد بود البته به شرطی که حق الناس به گردن او نباشد.

در کتاب سفینة البحاراز امام عسگری (ع ) داریم : خوش بین باش حتی به یک سنگ ( یعنی به خلقت خدا خوش بین باش) خدا سِرّ خودش را در درون آن سنگ قرار می دهد و تو بهره ات را از آن سنگ می بری . به حجرالاسود نمی نگری ؟

خدا به یک سنگ شرافت داده است و آنرا جزو سنگ های بهشتی کرده است . پیامبر و امامان این سنگ را بوسیده اند و حجاج دست بر آن می کشند . تو از سنگ بالاتر هستی و اگر یک انگشتر عقیقی که از سنگ است در دست تو باشد نماز تو ثوابش بیشتر می شود. در قرآن داریم که جالوت به حضرت داود و یارانش حمله کرد و داود سنگی را به سمت او پرتاب کرد و آن سنگ به پیشانی جالوت خورد و لشگریان و خود او فرار کردند .این سنگ امتی را فاتح قرار داد .در روایت داریم که انسان هر چیزی را که دوست دارد با آن محشور می شود حتی اگر آن چیز سنگ باشد. حاج آقا رحیم ارباب از بزرگان اصفهان بودند و استاد آیت الله بروجردی بودند . پدر حاج آقا رحیم ارباب از پولداران و اربابان اصفهان بود. یک روز ایشان برای گردش به بیابان می روند.در آنجا ایشان می گویند که برای من نان سنگی بپزید، نانهایی که پخته می شدند همه طرف آن پخته می شد ولی یک طرف آن پخته نمی شد و بعد دیدند که یک طرف سنگ گرم نمی شود. او گفت که من باید سِرّ آنرا بفهمم . او سنگ را می شکند و می بیند که یک کِرم در لای آن طرف سنگ بود که خدا می خواسته این کِرم از بین نرود و بخاطر همین یک طرف سنگ گرم نمی شده است . این پسر جوان با دیدن این اتفاق متحول می شود و می گوید خدا که یک کرم لای سنگ را فراموش نکرده است من را هم فراموش نخواهد کرد .از همان جا فکرش عوض می شود و در حوزه اصفهان مشغول به تحصیل می شود. خسرو پرویز نامه ی حضرت پیامبر را پاره کرد و همراه با خاکی برای پیامبر فرستاد .پیامبر فرمود : ملکش از هم     می پاشد و این خاک نشانه این است مملکتش تحت تصرف ما درمی آید . ما با کلمات خوب ،می توانم تلقین های خوب بکنیم .

سوال – آیات سوره کافرون،عصر و تبت را توضیح بفرمایید.

پاسخ – در روایات متعدد صلوات بعنوان افضل اعمال بیان شده است .فردی به امام صادق (ع) گفت که روزی در کعبه را باز کردند و من به داخل کعبه رفتم و ذکر صلوات را گفتم . آیا این کارم ثوابی دارد ؟ امام فرمود: شما از خانه ی کعبه بیرون آمدی در حالیکه عمل شما افضل همه ی اعمال مستحبی بوده است .

سوره نصر در زمان فتح مکه نازل شده است .در این سوره نصرت خدا را یادآوری        می کند و پیروزی را از خدا می داند . می فرماید :چون نصرت آمده بدنبال آن هم فتح آمده است و مردم مسلمان شده اند ، پس خدا را تسبیح بکن و استغفار بکن که خدا توبه پذیر است.  ذکر تسبیح سبحان الله است و ذکر کامل آن ذکر یونسیه است .

سوال – در مورد ماه رجب و فضیلت آن توضیحاتی بفرمایید .

پاسخ – سه ماه از سال، بهترین ماههای سال است : ماه رجب، شعبان و رمضان . یکی از امتیازهای ماه رجب این است که از آن تعبیر به ماه بزرگ می شود. خدا ماه رجب و شعبان را برای پاکسازی ما قرار داده است. بزرگان می گویند: ماه رجب ماه تخلیه ، ماه شعبان ماه تحلیه و ماه رمضان ماه تجلیه است . ماه رجب ماه استغفار است و در این ماه زیاد استغفار کنید، خدا مهربان است و شما را می آمرزد. وقتی می خواهد میهمان بیاید اول باید خانه را پاکیزه کرد. استغفار نباید زبانی باشد و باید حق الناس ها را هم ادا کرد. از اعمال دیگر ماه رجب روزه گرفتن است .در روایت داریم یک روز روزه گرفتن در ماه رجب، یکسال آتش جهنم را از انسان دور می کند و سه روز روزه گرفتن در ماه رجب بهشت را بر انسان واجب می کند .

سوال – اگر ما نماز و روزه ی قضا داریم ، آیا می توانیم از فضیلت این ماه بهره ببریم ؟

پاسخ – کسانی که نماز یا روزه ی قضا دارند اول باید به واجبات بپردازند. فتوای اکثر فقها این است که کسی که روزه ی واجب بر گردنش است نمی تواند روزه ی مستحبی بگیرد . راهش این است که این روزه های قضا ر ا در ماه رجب بگیرید و خدا ثواب مستحبات را هم به شما می دهد. بعض ها زیاد به مستحبات می پردازند ولی به واجبات اهمیت        نمی دهند. بعضی ها به کربلا و مشهد می روند ولی بدهی خودشان را ادا نمی کنند یا نمازها یا روزه ای قضا را بجا نمی آورند. پیامبر فرمود :ای علی، اگر مردم دنبال مستحبات هستند تو دنبال واجبات باش. مثلا شما وقتی به مشهد می روی در آنجا نمازهای قضا را هم بخوان . یا در شب قدر نماز قضا بخوانید که هم دین تان را ادا کرده اید و هم ثواب آن شب را به شما می دهند. شما اصل را ادا کنید بعد پاداش را هم می دهند .یکی دیگر از اعمال ماه رجب گفتن هزار بار ذکر لااله الاالله و خواندن صد یا هزار یا ده هزار بار سوره ی توحید است. اعمال دیگر خواندن دعاهایی است که در ماه رجب وارد شده است .اعمال لیلة الرغائب در شب جمعه اول ماه رجب است . زیارت امام رضا(ع) و امام حسین(ع) در این ماه تاکید شده است . مهمترین کار در ماه رجب این است که ماه پاک بشویم و اگر ما در این ماه پاک شدیم، لیاقت پیدا می کنیم که در ماه شعبان میهمان پیامبر بشویم و در ماه مبارک رمضان میهمان خدا بشویم. اگر ما در این دو ماه خودمان را پاکیزه بکنیم درماه رمضان نفس و خواب ما عبات می شود. ویژگی ماه رجب تولد حضرت علی(ع) است .همه دور خانه ی خدا می چرخیدند و خدا را می خواستند و خدا هم مظهر خودش و آیینه تمام نمای حق تعالی را یعنی علی را بوجود آورد .همانطور که جسم ما دور کعبه می چرخد جان ما هم باید دور مولا علی بچرخد .جرجدان مسیحی به قم آمده بود و سوال کرد که رمز اینکه علی در کعبه به دنیا آمده است چیست .ایشان گفتند :کعبه قبله ی ماست ،کعبه نمی تواند راه زندگی و بندگی را به ما یاد بدهد و نمی تواند الگوی ما باشد. خدا می فرماید:  ای کسانی که رو به قبله نماز می خوانید، الگوی شما شخصی است که در اینجا متولد شده است .

اگر کسی نمی تواند یازده رکعت نماز شب را بخواند، سه رکعت آخر آنرا بخواند و باز اگر نمی تواند یک رکعت آخر را بخواند .آیت الله وحید خراسانی می فرمایند :از بعد از نماز عشا تا اذان صبح می توان نماز شب را به نیت ادا خواند.  ولی عموم فقها می فرمایند که وقت ادای آن از نیمه شب است. نماز شب کوچکتری است بنام نماز وتیره که همان نافله ی عشا است .این نماز نشسته است و مثل نماز صبح است . شما از این نماز شب کوچک شروع کنید تا به نماز کامل شب برسید .

حضرت علی(ع) می فرمایند خدایی که دعای طولانی را می شنود دعای کوتاه را هم      می شنود .دعای کوتاه حضرت امیرالمومنین : الحمدلله علی کل نعمه و اسئل الله من کل خیر واعوذ بالله من کل شر و استغفرالله من کل ذنب . برترین و جامع ترین ذکرها صلوات بر محمد و آل محمد است .

خدایا به حق محمد و آل محمد، هر خیری که به چهارده معصوم داده ای به ما عنایت بفرما و هر شری که از چهارده معصوم دور فرموده ای ،از همه دور بفرما و قلب امام زمان(عج) را به ظهورش شاد بفرما.




:: موضوعات مرتبط: دانستنیها , ,
:: برچسب‌ها: خوش بینی به خدا ,
|
امتیاز مطلب : 9
|
تعداد امتیازدهندگان : 4
|
مجموع امتیاز : 4
نویسنده : هومن
تاریخ : یک شنبه 28 خرداد 1391
مطالب مرتبط با این پست